ul. Bobrecka 25/lok. 6, 43-400 Cieszyn

d

Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy w związku z nadzwyczajnymi okolicznościami

Zgodnie z brzmieniem art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (p.z.p) Dopuszczalna jest zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia jeżeli konieczność zmiany umowy spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć, o ile zmiana nie modyfikuje ogólnego charakteru umowy a wzrost ceny spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekracza 50% wartości pierwotnej umowy.

Powyższy przepis stanowi transpozycję do krajowego porządku prawnego przepisu z art. 72 ust. 1 lit. c dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE. Celem wprowadzenia dyrektywy i w rezultacie wprowadzenie do polskiej ustawy m.in. przepisu z art. 455 ust. 1 pkt 4 p.z.p., było zwrócenie uwagi, że instytucje zamawiające mogą napotkać zewnętrzne okoliczności, których nie mogły przewidzieć w momencie udzielenia zamówienia, w szczególności gdy zamówienie jest wykonywane przez dłuższy czas (np. 2 lata). W takich przypadkach konieczne jest wprowadzenie do ustawodawstw krajowych stopień elastyczności brzmienia przepisów mających na celu dostosowania umów w sprawie zamówienia publicznego do tych okoliczności, bez konieczności przeprowadzenia nowego postępowania.

Urząd Zamówień Publicznych w swej interpretacji art. 455 p.z.p. z dnia 24 marca 2022 r. zaznacza, że możliwość zmiany wynagrodzenia wykonawcy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 p.z.p. w pierwszej kolejności wymaga ustalenia, że konieczność modyfikacji umowy spowodowana jest okolicznościami, których nie sposób było przewidzieć, pomimo dochowania przez zamawiającego należytej staranności na etapie przygotowywania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Pojęcie należytej staranności posiada definicję legalną w art. 355 §1 i 2 Kodeksu cywilnego. Należy przez to rozumieć obowiązek staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju, natomiast jeśli dłużnik (np. zamawiający) prowadzi działalność gospodarczą to przy ocenie należytej staranności uwzględnia się zawodowy charakter tej działalności. Oznacza to, że ocena należytej staranności jest stopniowalna i obowiązek sumiennego, rzetelnego, uwzględniającego wszelkie towarzyszące okoliczności, jest w szczególnym stopniu nakładany na przedsiębiorców w branży, w jakiej działają. W toku procesu przygotowywania się przez zamawiającego do wszczęcia postępowania powinien dokładnie przeanalizować swoje potrzeby w zakresie przedmiotu świadczenia oraz warunków realizacji umowy. Nie można zarzucić zamawiającemu brak należytej staranności, nawet w stopniu ponadprzeciętnym (przedsiębiorca), gdy w czasie wykonywania zamówienia wystąpiły okoliczności przekraczające określone ryzyka kontraktowe. Nie bez znaczenia pozostaje fakt kalkulacji oferty (wysokości wynagrodzenia) przez wykonawców, których również dotyczy należyta staranność określona w art. 355 Kodeksu cywilnego. 

Do okoliczności przekraczających zwykłe, przeciętne ryzyko, a więc takich, których nie mógł zamawiający przewidzieć zalicza się: zjawiska gospodarcze zewnętrzne w stosunku do stron umowy i w pełni od nich niezależne, takich jak gwałtowna dekoniunktura, ograniczenie dostępności określonych surowców, istotny wzrost cen materiałów. Podkreślić należy, że przykładowych okoliczności zamawiający nie mógł obiektywnie przewidzieć zarówno ich wysokości, jak i skali. 

Możliwość zmiany wynagrodzenia wykonawcy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 p.z.p. nie jest uwarunkowana brakiem klauzul waloryzacyjnych w umowie w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku, gdy umowy co prawda zawierają takie klauzule, lecz są one niewystarczające do zniwelowania niemożliwych do przewidzenia skutków spowodowanych zmianą okoliczności wykonania umowy lub niemożliwym do przewidzenia zakresem zmiany. 

Call Now ButtonPołącz