ul. Bobrecka 25/lok. 6, 43-400 Cieszyn

Prawo administracyjne

Prawo administracyjne to zespół norm prawnych regulujących stosunki administracyjno-prawne pomiędzy osobami fizycznymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi, którym dane przepisy prawne przyznają zdolność prawną a organami administracji publicznej (np. wójt, burmistrz, prezydent miasta, naczelnik urzędu skarbowego itd.). Prawo administracyjne dzieli się na materialne i  procesowe (formalne). 

 

Prawo administracyjne materialne to zespół norm prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie organów administracji publicznej, wykonywanie przez nich określonych zadań na podstawie prawa i w granicach przyznanych im kompetencji, co najczęściej przejawia się w rozstrzyganiu danych spraw w drodze decyzji administracyjnej. Do tego prawo materialne określa prawa i obowiązki podmiotów stosunków administracyjno-prawnych. Na administracyjne prawo materialne składa się szereg aktów prawnych rangi ustawowej lub rozporządzeń, natomiast brak jest aktu typowego dla danej gałęzi prawa, a mianowicie ustawy, która kompleksowo reguluje daną problematykę, który określa się mianem „kodeksu” lub „prawa”.

 

Z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku prawa administracyjnego procesowego, które jest uregulowane w ustawie – Kodeks postępowania administracyjnego. To w nim znajdziemy ogół norm prawnych stanowiących o określonych trybach i zasadach postępowania administracyjnego, tj. zasady zachowania się zarówno osób fizycznych, osób prawnych nazywanych stronami postępowania, jak i organów administracji publicznej, które prowadzą konkretne postępowanie administracyjne. Takie postępowanie można podzielić na trzy etapy, do których należą: wszczęcie postępowania, wykonanie czynności procesowych i ocena zebranego materiału dowodowego, wydanie rozstrzygnięcia (decyzja administracyjna). Zgodnie z zasadą dwuinstancyjności takie rozstrzygnięcie podlega kontroli instancyjnej przez organ wyższego stopnia (organ II instancji), który również wydaje rozstrzygnięcie. Rozstrzygnięcie wydane przez organ wyższego stopnia jest ostateczne i przysługuje od niego skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w trybie i zasadach określonych przez ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. 

 

Znamiennym dla prawa administracyjnego jest to, że inaczej jak w stosunkach cywilnoprawnych, jednym z podmiotów stosunków administracyjno-prawnych jest zawsze organ administracji publicznej, któremu dana ustawa przyznaje uprawnienia władcze określane mianem władztwa administracyjnego (imperium). Ma to niebagatelne konsekwencje prawne, bowiem dzięki przyznanemu władztwu administracyjnemu organ administracji publicznej ma możliwość jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej osoby fizycznej lub prawnej. 

 

Prawo administracyjne jest gałęzią prawa najbardziej obszerną i występuje tutaj duża dynamika zmian przepisów prawa. Z tego powodu oferuję następujące usługi adwokackie, które dotyczą m.in.:

  • udzielania porad prawnych dotyczących prawa administracyjnego materialnego i procesowego,
  • reprezentowania stron w postępowaniach administracyjnych,
  • sporządzania i wnoszenia odwołania od decyzji administracyjnej,
  • sporządzania i wnoszenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego,
  • sporządzania i wnoszenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego,
  • reprezentowania stron przed wszystkimi sądami administracyjnymi,
  • uczestniczenie we wszystkich czynnościach procesowych wykonywanych przez organy administracji publicznej,
  • sporządzania skarg i wniosków do organów administracji publicznej.
Call Now ButtonPołącz