ul. Bobrecka 25/lok. 6, 43-400 Cieszyn

Odszkodowania i zadośćuczynienie

Dział odszkodowań i zadośćuczynienia jest częścią prawa zobowiązań (prawa cywilnego). Związane jest to z popełnieniem czynu niedozwolonego, tzw. deliktu. Najlepiej wyraża to przepis art. 415 ustawy – Kodeks cywilny, zgodnie z którym kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. W przypadku wystąpienia wypadku komunikacyjnego proces i terminy likwidacji szkody przez ubezpieczyciela reguluje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z unormowaniami zawartymi w tej ustawie ubezpieczyciel ma obowiązek wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego zawiadomienia o szkodzie. Zakłady ubezpieczeń posiadają już gotowe formularze zgłoszeniowe (również na stronie internetowej ubezpieczyciela, co już stało się standardem), lecz zgłoszenia może również dokonać w Państwa imieniu adwokat. Fachowy pełnomocnik złoży w imieniu poszkodowanego wszystkie potrzebne dokumenty (oświadczenie sprawcy wypadku, dokumentację z przebytego leczenia itd.) wraz z opisem stanu faktycznego i żądaniem zapłaty odszkodowania w określonej wysokości.

W tym miejscu warto wskazać różnice między odszkodowaniem a zadośćuczynieniem, których poszkodowany może (wręcz powinien) domagać się od sprawcy szkody lub zakładu ubezpieczeń. W największym skrócie odszkodowania można dochodzić z tytułu szkody majątkowej, zaś zadośćuczynienie to rekompensata za szkodę niemajątkową. Szkoda może wystąpić zarówno na osobie, jak i majątku poszkodowanego.

W przypadku wypadku komunikacyjnego szkodą majątkową będzie uszkodzenie Państwa samochodu, natomiast szkodą osobową będzie uszkodzenie ciała w wyniku wypadku (np. złamanie ręki). Można zatem żądać odszkodowania tytułem np. naprawienia samochodu (przywrócenia stanu poprzedniego) oraz zwrotu kosztów leczenia i opieki. O ile w przypadku uszkodzenia samochodu, które jest oceniane przez rzeczoznawcę ubezpieczyciela, to w zakresie leczenia należy przedłożyć niezbędne dokumenty (np. dokumentację medyczną). Szkoda majątkowa może pociągać za sobą powstanie szkody niemajątkowej przybierającą postać krzywdy. Krzywda jako cierpienie fizyczne i psychiczne jest trudna do zdefiniowania, natomiast można domagać się tego rodzaju kompensacji, tj. zadośćuczynienia od zakładu ubezpieczeń.

Najczęściej zdarza się, że ubezpieczyciel uznał swoją odpowiedzialność co do zasady, lecz spór powstaje na tle wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia. W celu prowadzenia sporu warto udać się do Kancelarii Adwokackiej, która wynegocjuje dla Państwa jak najwyższe odszkodowanie, a w razie konieczności wytoczy powództwo o zapłatę. Pozwoli to uniknąć otrzymania świadczeń od zakładu ubezpieczeń w zaniżonej wysokości.

W związku z powyższym Kancelaria Adwokacka oferuje fachową pomoc prawną w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych, które mogą powstać w wyniku m.in.:

• wypadku komunikacyjnego,
  • błędu medycznego,
  • śmierci osoby bliskiej w związku z czynem niedozwolonym (żądanie zadośćuczynienia),
  • poślizgnięcie lub potknięcie na nieodśnieżonym lub uszkodzonym chodniku,
  • naruszenia dóbr osobistych,
  • naruszenia praw pacjenta,
  • mobbing w miejscu pracy.
Call Now ButtonPołącz